Innowacyjne wykorzystanie technik manualnych w terapii neurorozwojowej
Temat: Innowacyjne wykorzystanie technik manualnych w terapii neurorozwojowej – DENEMS 3
Data: 10.06.2022 godz 14:00
Metoda fizjoterapeutyczna Developmental Neuro-Motor Stimulation (DENEMS) jest nie tylko metodą fizjoterapeutyczną ale przede wszystkim sposobem myślenia o usprawnianiu osób z dysfunkcjami układu nerwowego. Kierowana jest do dzieci i młodzieży cierpiących z powodu nerwowo-motorycznych zaburzeń powstających w procesie rozwoju organizmu, od urodzenia, aż do zakończenia procesów wzrostowych. W całym tym okresie podstawową zasadą metody pozostaje utrzymanie ciągłości procesu usprawniania, przez co przybiera on jednolity charakter i opiera się o spójnie ewoluujące cele terapeutyczne.
Cechy charakterystyczne metody DENEMS:
- usystematyzowany proces diagnostyczny (istnieje ścisły związek pomiędzy wynikami badania a doborem środków terapeutycznych)
- wykorzystanie biernych oddziaływań manualnych w celu poprawy stanu tkanek lub pobudzenia receptorów
- opracowanie czynnej części terapii z uwzględnieniem progresywnego charakteru ćwiczeń zarówno dla dzieci małych, jak również starszych
- wykorzystanie koncepcji wysokiej i niskiej stymulacji układu nerwowego zależnie od typu zaburzenia napięcia mięśniowego i ruchu
- wykorzystanie systemu podwieszeń jako wspomagania czynnej i biernej części procesu terapeutycznego, szczególnie u dzieci starszych
- podejście procesualne i nakierowane na realizację celu na poziomie sesji terapeutycznej, cyklu terapeutycznego i całego leczenia.
DENEMS dąży do wykorzystania pełni dostępnego poziomu samodzielności, samorealizacji oraz zwykłej codziennej szczęśliwości dla pacjentów i ich najbliższych
Grupa docelowa
Szkolenie kierowane jest przede wszystkim do fizjoterapeutów (techników, licencjatów, magistrów), dyplomowanych masażystów, dyplomowanych specjalistów gimnastyki korekcyjnej, studentów fizjoterapii (od IV roku studiów), specjalistów integracji sensorycznej i lekarzy pediatrów oraz o specjalizacji rehabilitacja ruchowa
Cel edukacyjny:
Opanowanie praktycznych umiejętności posługiwania się technikami manualnymi w fizjoterapii wieku rozwojowego. Odpowiednie przekształcanie technik manualnych w zależności od dominującego typu zaburzeń napięcia mięśniowego i ruchu.
Efekty kształcenia:
Uczestnicy po zakończeniu usługi osiągną następując efekty:
- będą potrafili sprawnie przeprowadzić proces oceny napięcia mięśniowego w całym okresie rozwojowym
- będą potrafili zaplanować na podstawie wyników badania część ‘przygotowanie do ruchu’ będącą integralna częścią pełnej jednostki terapeutycznej
- będą potrafili wykonać wszystkie manualne techniki lokalne i globalne w każdym okresie rozwojowym
Wiedza:
- Absolwent charakteryzuje i rozróżnia typy zaburzeń napięcia mięśniowego
- Absolwent rozróżnia i definiuje mechanizmy prowadzące do zaburzeń strukturalnych narządu ruchu u dzieci z dysfunkcjami układu nerwowego
- Absolwent charakteryzuje i rozróżnia techniki specyficzne dla różnych typów zaburzonego napięcia mięśniowego (techniki wysokiej i niskiej stymulacji)
- Absolwent charakteryzuje i rozróżnia techniki specyficzne dla małych i starszych dzieci
Umiejętności:
- Absolwent sprawnie obsługuje kartę badania metody DENEMS w części dotyczącej oceny napięcia mięśniowego
- Absolwent potrafi z wykorzystaniem karty badania zweryfikować kryteria kwalifikacji dziecka do terapii manualnej (przygotowanie do ruchu) stanowiącej integralną część pojedynczej sesji terapeutycznej
- Absolwent sprawnie planuje na podstawie karty badania pojedynczą sesje terapeutyczną dotyczącą terapii manualnej (przygotowanie do ruchu)
- Absolwent sprawnie wyczuwa opór tkankowy podczas palpacji narządu ruchu
- Absolwent sprawnie wykonuje podstawowe techniki lokalne dla tkanek miękkich
- Absolwent sprawnie wykonuje podstawowe techniki lokalne dla stawów
- Absolwent sprawnie wykonuje podstawowe techniki globalne dla tkanek miękkich
- Absolwent sprawnie wykonuje przekształcanie technik lokalnych z niskiej na wysoką stymulację
Kompetencje społeczne:
- Absolwent poprawnie komunikuje się z opiekunami w celu wyjaśnienia charakteru zaburzeń występujących u dzieci w różnych okresach rozwojowych
- Absolwent okazuje zrozumienie dla problemów rodzinnych i społecznych wynikających z niepełnosprawności w całym okresie rozwojowym dziecka
- Absolwent organizuje różne formy działań w zakresie promocji wiedzy diagnostycznej dotyczącej wieku rozwojowego
- Absolwent jest świadomy własnych ograniczeń w zakresie wiedzy diagnostycznej i odczuwa potrzebę dalszego rozwoju
Program szkolenia:
- Planowanie procesu terapeutycznego w części ‘przygotowanie do ruchu’ na podstawie wyników karty badania
- Praktyczne opanowanie technik lokalnych dla tkanek miękkich i stawów u dzieci w różnym wieku
- Praktyczne opanowanie technik globalnych dla tkanek miękkich u dzieci w różnym wieku
- Przekształcanie technik lokalnych z niskiej na wysoką stymulację
Szczegółowy harmonogram szkolenia (kilknij w odpowiedni):